Wednesday, June 2, 2010

..Tidur 4 jam?..

Assalamualaikum,,

Beberapa hari yang lepas, aku dikejutkan dengan satu soalan yang tidak pernah terfikir dalam fikiran lemahku ini.

PERLUKAH KITA IKUT KATA ORANG BARAT DENGAN TIDUR HANYA 4 JAM DAN BUKAN 8 JAM SEHARI?

Aku terfikir sejenak. Perlukah kita? Setelah memikir seberapa lama kemudian, aku mendapat satu konklusi yang aku tidak tahu akan mendapat jawapan sebegitu.

Aku campurkan ilmu agama yang telah dipelajari sejak tingkatan 1 iaitu malam diberi oleh Allah SWT untuk berehat. Bak kata orang melayu, rehat itu adalah tidur. Tetapi, jika kita gabungkan pendapat orang islam dan orang barat, Perbezaannya cumalah penggunaan 4 jam yang digunakan orang islam untuk tidur dan orang barat untuk bekerja. Pada pendapat aku , orang islam patut 4 jam untuk beribadat kepada Allah dan 4 jam tidur. Mengapa kita perlu menggunakan 4 jam tersebut untuk beribadat?

Beribadat merupakan salah satu cara untuk kita berehat dan menajamkan konsentrasi kita untuk berhadapat dengan Allah SWT. Tambahan pula, malam merupakan masa yang sunyi dan masa dimana otak kita kosong..

konklusinya, kita boleh ikut tunjuk ajar yang diberi oleh orang barat tetapi adalah lebih baik cari persepsi sendiri dalam segi Islam..

Aku tidak tahu betul atau tidak persepsi aku ini. Walaubagaimanapun, ini adalah salah satu contoh pemikiran.. :)

Assalamualaikum..

2 comments: