Tuesday, June 22, 2010

..Mavi Marmara..

Assalamualaikum,,

Beberapa hari yang lepas, aku pergi ke rumah pak cik aku di Kuala Lumpur untuk melawat nenak yang jatuh sakit. Pak cik ketika itu tiada di rumah dan hanya ada nenek, pembantu rumah dan abang sepupuku iaitu abang Mahfuz.

Tatkala aku sedang berbual ilmu bersama ayah aku, abang Mahfuz menukar siaran televisyen ke Astro Awani. Terdapat berita mengenai Mavi Marmara iaitu Turki yang menjalankan misi kemanusiaan Ghaza. Kapal tersebut dinaiki oleh 12 orang Malaysia dan berpuluh-puluh orang dari negara lain membawa perbagai barangan yang akan disumbangkan kepada penduduk Ghaza. Terdapat juga beberapa kelompok agama lain terdapat di atas kapal tersebut.

Apabila kapal tersebut hampir tiba ke Ghaza, beberapa kapal Israel menyekat kapal tersebut. Bagi aku yang kali pertama melihat serangan itu tidak terperanjat kerana memang perkara itu akan berlaku kerana mustahil Israel akan memberi makanan kepada mangsanya. Tetapi, aku mela merasa ngeri tatkala salah seorang lelaki di atas kapal tersebut melaungkan 'Allahuakbar!!', menggegarkan telinga. Aku terpana.

Peluru dilepaskan dan pada masa itu, aku mula mengetahui, tiada hati di dalam badan askar Israel. Dia akan menembak sesiapa sahaja jika ia berkaitan dengan Islam. Betapa sucinya mulut seseorang(semoga Allah merahmatinya) itu mengungkap nama Allah, ditembaknya begitu sahaja??

beberapa orang juga turut ditembak dan Alhamdulillah orang Malaysia tidak ditembak.. Darah berlumuran dimana-mana sahaja. Kenapa mereka menembak orang awam seperti mereka. Opps!! mungkin itu tidak perlu dijawab lagi kerana mereka sanggup menembak dan membunuh penduduk palestine yang 100000% orang awam..

Akhirnya, satu kapal menjadi tahanan dan dibawa ke pelabuhan. Wartawan Awani disoal siasat. Soalan yang agak melucukan..

"Kenapa awak datang ke Israel??"

Aku terketawa sebentar. Israel?? lawak sungguh gurauannya. Wartawan tersebut menjawab tegas..

"Saya hendak ke Ghaza.."

Orang tersebut mengulang-ulang kembali soalan yang melucukan itu. Akhirnya wartawan tersebut menegaskan..

"Saya adalah seorang wartawan dan saya boleh membuat liputan dimana-mana sahaja yang saya hendak!!"

Akhirnya dia terlepas. Selepas itu,, Kedutaan Jordan akhirnya menyelamatkan Orang Malaysia dan Indonesia dan mereka terselamat..

Pagi ini, aku menceritakan berita tersebut dan apa yang aku dengar adalah komen yang mengatakan wartawan yang membuat liputan tersebut tampan. Aku hanya berdiam diri. Apa yang aku ingin ceritakan adalah tentang bagaimana kehidupan yang dijalankan oleh mereka disana. Dilayan bagaikan binatang oleh Israel.. Binatangpun aku percaya tidak patut dilayan begitu!!

Tidak pernahkan kawan-kawanku itu memikirkan keselamatan mereka yang tidak terselamat?? yang tidak dipanggil oleh kedutaan Jordan?? Siapakah yang akan menyeamatkan mereka??

Aku baru mengungkit tentang keselamatan orang yang baru sahaja dianiayai beberapa hari. Tidak lagi seluruh penduduk Palestine yang sudah menerima seksaan tersebut beberapa tahun..

Aku tertanya-tanya tatkala melihat orang membeli belah di mall atau tempat-tempat kecil seperti kedai-kadai runcit.

"Jika aku pergi ke Palestine, tidak akan aku nampak permandang seperti ini. Sedang kita tidur, mereka mungkin sedang meratapi kehilangan ahli keluarga, tempat tinggal atau kelaparan. Mungkin sekali sedang ditembak serta diseksa.."

Alangkah bersyukurnya aku kerana tinggal di tempat seperti Malaysia. Tetapi, alangkah sedihnya hatiku pabila memikirkan betapa merenanya saudaraku di sana..

Sesungguhnya,, Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui..
Apa yang diaturkan oleh Allah adalah yang terbaik..
Setiap yang sengsara akan mendapat kebahagiaan akhirnya..

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment