Saturday, May 29, 2010

..Asap Tebal..

Assalamulaikum,
Pagi merupakan suatu fenomena yang indah pada aku. Biasalah. Semua orang fikir macam tu. Apabila aku hirup udara segar, aku terasa kesegarannya. Lebih baik daripada meneguk100+ yang tersusun di peti ais 7eleven.

time-time peperiksaan ini, aku berasa sungguh rajin dan bertenaga untuk meneruskan hari dengan membaca buku dan pergi ke sekolah dengan riang hati dan penuh keceriaan. Aku memulakan perjalananku dengan lenggang kanggungnya. Maklumlah, perperiksaan. Siapa punya beg tak ringan macam bawa angin. Aku mula lihat pokok, langit dan alam semula jadi yang lain. Ish, ish, ish, sungguh indah!

Punyelah syok melihat. Tiba-tiba, pandangan mataku dikaburi. Bukan dikaburi dengan awan atau udara segar, tetapi dengan asap hitam sesebuah lori. Hanya dengan asap hitam tersebut, mood aku pada pagi itu menjadi seekor gorilla yang berpenyakit mental di hutan. Kalaulah, manusia hirup udara sebegitu setiap hari, kemungkinan untuk dia menghidapi penyakit kancer paru-paru amat tinggi. Itu baru manusia yang kadang-kala menghirupnya. Mengapa kita tidak terfikir akan bumi. Apa yang berlaku pada bumi yang menghirup udara berjuta-juta lori hanya tuhan saja yang tahu. Mungkin manusia tahu. Tetapi, apa yang mereka kisah?

Aku kisah. Aku tak guna asap. Aku tidak merokok, aku tidak drive kereta, kalau masakpun aku buka penghirup udara automatik(Ala, yang ada kipas kat atas wajan tu.). Itu hanya sekarang. Mungkin apabila aku sudah dewasa, aku tidak akan berfikir panjang untuk menghabiskan petrol untuk mencanang dunia dengan asap tebal yang menyedihkan.. :(

No comments:

Post a Comment